Wednesday 23 September 2015

Hari Arafah : Rabu, 9 Dzulhijjah 1436H / 23 September 2015M.


Ikuti jadual berikut, lalu praktikkannya..

1. Tidurlah lebih awal di malam Arafah untuk saving energy, persiapan ibadah penuh pada Allah SWT.

2. Bangun sebelum subuh. Makan sahur secukupnya sambil berniat puasa Arafah.

3. Lakukan solat tahajjud minima 4 rakaat. Berdoa di kala sujud untuk kebaikanmu dunia akhirat. Jangan lupa titiskan air mata. Kalau tidak boleh paksa utk menangis. Moga rahmat dan ampunan Allah SWT turun untukmu di malam itu. Tutup tahajjudmu dengan solat witir.

4. Menjelang subuh manfaatkan waktu tersebut dengan beristigfar sehingga engkau termasuk golongan orang yang beristigfar di kala sahur (وبالأسحار هم يستغفرون)

5. Siap-siap solat subuh. Menjelang azan, gunakan sejenak untuk muhasabatunnafsi (introspeksi diri). Ambil wudhu dan rasakan ketika itu dosa-dosamu gugur satu per satu bersama titisan akhir air wudhu.

6. Jangan lupa baca doa setelah wudhu.

7. Solat subuh berjema’ah. Bayangkan jika itu adalah solat terakhirmu.

8. Lalu duduk bersila, teruskan dengan berzikir. Awali zikirmu dengan takbir.

9. Setelah itu lanjutkan dengan tasbih, tahmid, tahlil, istigfar dan seterusnya, juga baca zikir pagi hingga masuk waktu syuruq.

10. Setelah berlalu 15 minit syuruq solat 2 rakaat agar ibadahmu pagi itu tercatat sama pahalanya dengan haji dan umrah. Jangan sekali-kali engkau sia-siakan kesempatan itu.

11. Setelah itu, boleh pilih; istirehat atau gunakan seluruh kesempatan itu untuk berzikir, tilawah qur’an dan berdoa.

12. Atau tidur satu jam dengan niat saving energy untuk ibadah selanjutnya.

13. Bangun tidur, berwudhu dan solat dhuha minima 4 rakaat. Lakukan variasi ibadah untuk menghindari kejenuhan.

14. Solat zohor berjema’ah. Lalu bertakbir, bertasbih dan baca Al-Qur’an.

15. Jika memungkinkan, akses internet, buka program yang menyiarkan live khutbah Arafah. Semak pesan-pesan khutbahnya. Ikrarkan diri tahun ini adalah tahun penerapan pesan-pesan Ilahi seutuhnya dalam kehidupan seharian.

16. Solat asar berjema’ah, sambung dengan takbir dan zikir petang.

17. Baca Al-Qur’an hingga menjelang satu jam sebelum maghrib. Lalu mulailah berdoa dengan khusyuk. Cuba bayangkan engkau sedang berdiri di hadapan Allah Rabbul ‘izzati wal jalal. Jangan lupa mendoakan saudara-saudari muslim yang teraniaya, terzalimi di luar sana, di mana pun mereka berada.

18. Berdoa juga pada Allah agar sebelum matahari terbenam engkau telah terbebas dari siksa neraka.

19. Semoga engkau mendapat taufik dan inayah dari Allah dalam menjalankan tips-tips ibadah dan ketaatan ini. Mudah-mudahan juga Allah yang Pengasih dan Penyayang menerima segala usaha, amal soleh dan permohonanmu.

20. Ketika azan maghrib berkumandang, pastikan engkau terus ta’jil buka puasa. Ingat, doa orang berpuasa tidak pernah ditolak oleh Allah SWT.

21. Jangan lupa remind family dan sahabat serta orang-orang yang engkau kasihi dengan amalan mulia ini. Syurga terlalu luas kalau hanya kita masuki seorang diri.

22. In Sha Allah syurga Firdaus dengan segala kenikmatannya akan menantimu.


0 comments:

Post a Comment