Tuesday 31 March 2015

Impian 101 Tercapai - Naik Tangga Menara KL

Assalamualaikum kepada pembaca blog RZ, 
Semoga kalian dalam keadaan sihat sentiasa. 
Didoakan uollss semua kaya dan berjaya dunia akhirat.
Bersyukur kepada Allah RZ masih diberi kesihatan yang baik dan RZ doakan uollsss pun sentiasa mensyukuri nikmat sihat yang Allah kurniakan kepada kita. Jagailah dan hargailah kesihatan kita sebaik-baiknya. 

Impian 101 Terlaksana
Hari ni kan RZ nak share yang sebenarnya RZ nak sangat naik tangga ke Menara KL sebagaimana RZ pernah tulis dalam senarai impian 101 dalam program IMKK Feb 2015 do PGRM, KL. Last RZ naik masa tahun 1999 rasanye...lama dah tu...masa RZ lepas SPM. 

Kali ni RZ nak naik dengan acara marathon bukan jalan-jalan makan angin kat atas tu. Lagi satu, sebab kuatnya RZ nak naik ke Menara KL ni sebab nak lawan rasa gayat RZ yang tak tau la sejak bila ada gayat tapi bila berada kat tempat tinggi memang akan gayat. 

Kira ni untuk lawan FEAR FACTOR diri sendiri la ni.

Yes!

RZ memang luarbiasa Hebat!!

Inilah masanya dan tiada berlengah RZ isi nama untuk daftar ke program marathon anjuran daripada syarikat tempat RZ bertugas. RZ bertuah dapat isi nama dalam 10 orang terawal dan pennyertaan sangat terhad. 

Alhamdulillah RZ berjaya berjaya daftar!

Maka sebahagian impian RZ bakal terlaksana. Maka RZ persiapkan diri dengan aktiviti kardio dan freelatics training. 

1st time Freelatics 
26 Mac adalah hari pertama RZ buat aktiviti freelatic yang sememangnya aktiviti sebegini sangat la memerlukan stamina dan tenaga yang tinggi. Ia bukan mudah untuk dilakukan tetapi bukan susah jugak jika ada keinginan yang tinggi. 

Apa itu Freelatics?
Freeletics merupakan olahraga yang mengandalkan berat badan untuk membentuk tubuh badan tanpa melibatkan alat-alat beban seperti di gym. 

Ianya merupakan senaman yang menggunakan seluruh tubuh badan dan juga menggunakan berat badan sebagai beban dalam satu sesi senaman yang dilakukan. Ia berasal dari Jerman pada tahun 2012. Ramai rakyat Jerman sudah membuktikan perubahan bentuk badan yang ketara dengan menjalankan latihan freelatics ini. Ia sesuai dilakukan untuk semua golongan muda atau tua, lelaki atau perempuan. 

Amacam? 

Cakap kat orang sebelah, 

Best ke Best?

Aktiviti ini juga boleh dilakukan hanya dalam rumah namun memberi kesan yang sangat menakjubkan kepada yang mengamalkan latihan sebegini.

Di Malaysia baru muncul senaman sebegini sejak 2013 dan semakin menular hingga kini kerana keberkesanan terhadap perubahan bentuk badan dan stamina yang diperolehi selepasa mengamalkan senaman sebegini. 

Ini sebahagian senaman asas untuk yang ingin memulakan freelatics training.

Asas ini dilakukan selama 8 minggu sebagai warm up untuk latihan insentif yang lebih mencabar
KL Towerthon International 2015
 Alhamdulillah Allah izinkan RZ join KL Towerthon International pada 17 May 2015. Jadi sekarang ni adalah tempoh yang bagus untuk RZ berlatih supaya RZ berjaya menamatkan misi menaiki tangga ke Menara KL. Ia ada 2058 anak tangga untuk didaki dan ia setinggi 421meter dari paras laut.

Dengan penganjuran program Now Everyone Can Kurus ( NECK ) RZ rasakan inilah masanya untuk RZ workout sungguh-sungguh dan dapatkan stamina yang secukupnya. 
Tanpa jemu RZ workout hari-hari. 
Sejak 1 Mac , RZ tak miss workout sepertimana trainer NECK tekankan apa yang perlu RZ buat. 
Penat??? Apa la maksud penat?Serius ia memenatkan tapi ia menyeronokkan kerana RZ dapat sihat dan fit badan tau. Sebab sekali dah mula , RZ memang addict sangat nak buat freelatic ni. Tengok quote ni, begitu la semangat RZ sekarang ni. 
Alhamdulillah semangat RZ semakin membara sebab 11 Mei ada trial run untuk KL Towerthon dan 17 Mei 2015 adalah hari larian sebenar. Counting day je sekarang dan keep konsisten je RZ buat execise ni untuk body fit.
Jenis-jenis disiplin dalam Freelatics Training
Uoollss mesti nak tau kan apa yang ada dalam sesi Freelatic training ni?

RZ pun baru tau dan sedang mempraktikkan untuk membantu RZ capai berat badan ideal pada 11 Mei 2015 iaitu hari ke 100 Program Now Every One Can Kurus .

OK...antara disiplin dalam Freelatics training seperti berikut :-
  1. Dione
  2. Iris
  3. Aphrodite 
  4. Apollon 
  5. Kentourus 
  6. Venus 
  7. Metis 
  8. Uranos 
  9. Hados 
Alhamdulillah ....RZ belum expert semua step ni tapi RZ yakin akan mampu lakukan dengan training sebegini dan stamina RZ akan sangat baik untuk mempersiapkan diri ke KL towerthon Mei nanti. Doakan RZ berjaya habiskan perlumbaan ni tau.

Pengalaman best ni ...sebab tak pernah join mana-mana marathon bertaraf International macam ni tau. Rasa bangga jugak dapat wakili syarikat RZ bertugas untuk acara ni. 

Awal-awal RZ daftarkan diri nak Join Acara ni
Kentalkan fizikal dan mental
Dari segi fizikal, Alhamdulillah tiada sebarang masalah serius. Pada awal-awal latihan memanglah rasa sakit kaki, sakit badan tapi RZ ada coach yang membantu untuk meningkat daya ketahanan badan supaya lebih aktif bergerak dalam latihan RZ setiap hari.

Untuk tip topkan stamina dan konsistency RZ workout , RZ ada ambik beberapa suplemen Shaklee yang banyak membantu dalam kecergasan RZ setiap hari , iaitu :


  • ESP - penyumbang tenaga
  • Vitamin C - ketahanan diri daripada keletihan 
  • Performance Orange Drink - paling best sebab sentiasa bertenaga dan bantu kurangkan Hydration.
  • Ostematrix - membantu kurangkan sakit sendi
  • Zinc Complex - membantu cepatkan kurangkan sakit sendi jika berlaku kekejangan
  • Lecithin - sangat bagus membakar lemak. RZ makan 30 minit sebelum workout.
  • Omegaguard  - superb membakar lemak jahat dalam badan selepas RZ makan dalam meal utama.
  • Alfalfa - membantu kurangkan sakit sendi dan agen Detox RZ ni. wajib makan 10biji sehari.
  • Herb Lax - sangat bagus dalam mencuci usus dan sangat membantu dalam proses Detox yang menyeluruh dan badan akan sentiasa segar apabila toksin dalam badan dapat dibersihkan. 
Mesti uoollsss rasa macam banyak nya suplemen?

ok ke ?

jawapannya.....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ini lah Motivasi buat RZ untuk terus jadi lebih sihat dan kurus selamanya 
Dari segi mental kena la kental untuk buat latihan sebegini. RZ sentiada berdoa kepada Allah SWT untuk dibantu mempermudahkan urusan dalam aktiviti dan sentiasa mohon RZ dapat istiqamah jalani latihan bersepadu ini. 

Sebenarnya kita mampu buat semaksimumnya jika kita ada kemahuan dan Impian yang BESAR. RZ memang berimpian besar untuk dapatkan berat badan ideal (51kg tapi dapat 55kg pun dah syukur sangat-sangat ) dengan apa cara yang menyihatkan kerana kesihatan RZ adalah untuk selamanya. Tiada short cut untuk jadi kurus dan biasanya yang short cut dapat berat badan ideal sebenarnya mereka dalam keadaan bahaya. 

Apa bahayanya? 

Mungkin RZ akan share di entri lain pulak ye. 

RZ rasa setakat ini dahulu perkongsian RZ kali ni. 

Semoga perkongsian RZ memberi inspirasi dan manfaat kepada uoollsss untuk menjadi sihat dan kurus selamanya. 

Akhir kata, terima kasih kerana sudi singgah baca blog RZ dan sila tinggalkan komen untuk memberi motivasi kepada RZ untuk terus berkongsi apa jua perkara yang baik-baik untuk kebaikan bersama. 

Salam sayang, 
RZ a.k.a Puan Zara 
Ratu Detox MFMS 
Hubungi 018 977 2964 untuk Info program 
Now Everyone Can Kurus dan Detox Coaching.

0 comments:

Post a Comment