Thursday 12 February 2015

BAHAYA!!! Mata Berbintik ia tanda Kolesterol Tinggi

Assalamualaikum kepada yang sudi membaca entri akak hari ni..
Serius sikit perkongsian akak kali ni sebab sana sini cerita tentang bahaya kolestrol tinggi. 

Apa itu kolestrol?
Kolesterol adalah sejenis lemak yang dihasilkan di hati atau di usus. Kolesterol ini berfungsi untuk menghasilkan hormon dan membentuk membran sel seterusnya dibawa ke seluruh badan manusia melalui plasma darah. Selain itu, kolesterol juga penting dalam pembentukan asid hempedu dan Vitamin D di dalam badan.
Kolesterol yang tinggi adalah sangat bahaya kepada badan manusia. Walaubagaimanapun, ia boleh dirawat. Pelbagai perubatan yang boleh membantu menurunkan kolesterol, tetapi salah satu langkah terbaik adalah dengan mengubah cara pemakanan harian kita. Bukan mudah nak ubah pemakanan yang sedia dalam rutin kehidupan normal suka yang makanan yang bergoreng, berminyak, bersantan, manis dan masin. Kita check apa tanda-tanda kolestrol tinggi pada seseorang.
Tanda-tanda Kolestrol tinggi
  • Mudah letih, penat dan cepat mengantuk.
  • Sering berasa kebas-kebas pada kaki.
  • Timbul bintik-bintik putih(biji lemak) pada bahagian bawah mata, kawasan muka atau leher yang disebabkan oleh kadar trigliserida yang tinggi.
  • Sering berasa sakit kepala. Arteri yang semakin sempit akan membuatkan aliran darah ke otak berkurangan, sehingga menyebabkan rasa sakit pada kepala.
  • Kaki membengkak akibat pembuluh darah semakin sempit. Kaki merupakan bahagian yang paling sedikit mendapat darah. 
  • Senak dada sebelah kiri apabila pembuluh darah pada bahagian jantung mula tersumbat. Hal ini menunjukkan kadar kolestrol terlampau tinggi.
Jom kita sama-sama bantu saudara kita jika ada nampak ada keadaan begini pada matanya.
Tengok mata kita, kawan-kawan kita. Jika ada yang begini WAJIB kita bantu mereka
Contoh ilustrasi ini adalah kesan kolestrol yang sangat tinggi hinggakan timbulnya biji-biji lemak dan menjadikan seseorang itu akan mula merasa rendah diri dengan keadaan diri dan lebih menakutkan keadaan tubuh badannya yang mungkin obesiti. Ini memerlukan tindakan yang cepat supaya sistem kardiovaskularnya belum terganggu, Jika dibiarkan akan menyebabkan saluran darah dalam jantung tersumbat dan memungkinkan keadaan lebih parah akan menjadi sesak nafas kerana kurangnya oksigen dalam darah, 

Jaga-jaga ye uollsss...

Jika ada tanda-tanda yang dinyatakan. Apa yang perlu kita boleh lakukan?
Bila dalam keadaan macam ni kita kena la buat pemeriksaan segera dengan doktor. Kita akan diminta melakukan Ujian Kolesterol untuk memeriksa tahap kolestrol. 


Ingin tahu amalan untuk mengurangkan kolestrol anda yang paling mudah?
Cara yang paling mudah dan tanpa bajet bagi mengelakkan kolestrol tinggi adalah dengan mandi seawal jam 4 pagi, bersolat sunat sehingga waktu subuh, dan kemudian melakukan aktiviti berjalan kaki di sekitar rumah setelah solat subuh. 

Rasionalnya, air sejuk yang meresap ke dalam badan dikatakan boleh mengurangkan lemak berkumpul.

Selain itu boleh juga amalkan infused water @ air detoks yang mana ia dibuat dengan buah-buahan atau sayur-sayuran yang mengandungi khasiat tersendiri. Ini adalah kegemaran akak, yang mana akak ada kongsikan dalam entri sebelum ini.

Kesan kolestrol tinggi dalam badan
Jumlah kolestrol yang tinggi dalam badan akan menyebabkan banyak masalah kesihatan yang serius kepada sistem kardiovasular badan. Darah dalam badan akan membawa kolestrol ke organ-organ dalam badan dan kalenjar , yang mana ini dipanggil kolestrol baik. Jika kolestrol berlebihan akan menyebabkan sistem kardiovaskular (jantung) akan terganggu.

Pastinya kita risau kan?

Maka, jadilah seorang yang bijak dalam pemilihan makanan seharian supaya kita terhindar daripada situasi sebegini.


Bayangkan jika sistem kardiovaskular kita terganggu dan menyebabkan saluran darah dalam jantung akan tersumbat akibat kandungan kolestrol yang tinggi dalam darah.
Suplemen yang akak boleh cadangkan untuk kawal kolestrol dalam badan
Alfalfa - 700 biji tablets ( cadangan makan 10biji sehari, 5biji selepas sarapan, 5biji selepas dinner. 
Herb Lax 120 biji tablets ( cadangan makan 4 biji sehari , tapi disarankan makan 3x seminggu) 
DTX complex 90 biji tablets ( cadangan makan 1 biji sehari) 
Phytocol 120biji tablets ( cadangan makan 2biji sehari selepas lunch 1x, selepas dinner 1x ) 

Peringatan !!

Diingatkan supaya minum air mencukupi apabila mula mengambil suplemen ini kerana ia akan membantu memudahkan untuk membersihkan organ dalam bahagian dalam kita terutama usus dan perut serta mengoptimumkan fungsi hati dalam sistem tubuh badan kita. Jika kekurangan air suplemen sukar untuk bertindak dalam membantu memperbetulkan sistem dalaman badan kita dan ini juga menyebabkan ramai menyalahkan suplemen tidak membantu sedangkan silapnya adalah kerana kadar minum sangat berkurangan. 

Sekurangnya 2liter patut kita bekalkan kepada tubuh badan supaya sistem dalam badan dapat berfungsi sebaiknya. 
Set ini sangat POPULAR untuk membantu mengawal kandungan kolestrol dalam badan seseorang


Phytocol khusus untuk menghalang kolestrol melekat dalam tubuh badan dan menjadikan tubuh badan menjadi lebih sihat
Kandungan dalam Phytocol dijamin selamat kepada semua
Best ke best? 

Jika ada yang nak menDETOXkan diri, jom la contact akak terus ye. Boleh akak guide untuk lebih sihat secara natural bersama Shaklee yang akak sayangi ni.

Sebelum akak akhiri perkongsian, akak nak share tentang paras kolestrol yang baik untuk keperluan badan kita. Cuba kita ambik tau sekejap , adakah kita ni  berada pada paras kolestrol yang tinggi tanpa kita sedari?

Meh akak share panduan untuk mengukur kadar bacaan kolestrol:

Kadar Kolesterol (
kadar trigliserida ):

Kadar kolesterol NORMAL: jika kolesterol kurang dari atau sama dengan 200 mg/dL.
Kadar kolesterol SEDERHANA TINGGI: jika kolesterol berada pada 200-239 mg/dL.
Kadar kolesterol yang BERBAHAYA, jika kolesterol lebih dari 240 - 499 mg/dL.


Kadar kolesterol yang SANGAT BERBAHAYA, jika kolesterol lebih dari 500 mg/dL.

Bacaan ini hanya akan diketahui apabila kita menjalani ujian kolestrol di pusat kesihatan atau di hospital.

Setakat ini saja perkongsian akak kali ni, harapan akak sama-samalah kita jaga kesihatan kita dan kena bijak dalam mengatur pemakanan supaya kita menjadi lebih sihat dan tiada gangguan daripada kolestrol tinggi. Diharap ada manfaat daripada perkongsian akak kali ni. 

Silalah tinggalkan komen untuk akak terus berkongsi dan tegurlah akak jika ada pembaikan yang diperlukan supaya perkongsian akak menjadi lebih menarik.

Untuk menyertai Super Detox Group Bersama akak boleh add akak dalam telegram 018 977 2964Akak akan beri Elmu Detox yang akak ada dan memberi inspirasi untuk terus sihat, ceria dan anggun bergaya bersama Shaklee. 

Jom download ebook percuma khusus untuk pembaca entri akak kali ni sebagai tanda penghargaan daripada akak.


COD Area untuk suplemen Shaklee : 
Sungai Buloh, Telok Panglima Garang, Jenjarom , Bandar Baru Sungai Buloh, Damansara Damai, Saujana Utama. 

0 comments:

Post a Comment